cukormentes

Le a konditerem fóbiákkal!

Sok levélben olvasom, hogy elkezdenétek a mozgást, de egyelőre inkább az otthoni 4 fal között, mert “még nem vagyok jó formában”. Nem megyek ki futni, meg konditerembe sem, csak “ha már lefogytam”, “ha már jól mennek a gyakorlatok”, mert “nem akarom, hogy bénának nézzenek”, “mert nem akarom, hogy belém kössenek”, “nem akarom, hogy engem bámuljanak” stb.

Ezek mind-mind olyan prekoncepciók, amiket magának gyárt az ember és egyben magát akadályozza! Senki nem mondja, hogy muszáj konditerembe menni, de azt igen, hogy az otthoni mozgással az emberek nagy részénél nem történik meg a “csoda”. És nagyon egyszerű a dolog: senki nem lát, és senki nem hajt meg annyira, hogy túllendülj a komfortzónádon.

komfort

Persze, hétfőn reggel, amikor a hétvégi újabb bűnözéseken túl van az ember, nagyon motivált! Beteszi a dvd-t, és széthajtja magát. Keddre-szerdára ki is jön az izomláz, úgyhogy onnantól már kicsit visszafogottabb lesz a dolog, mert “fáj”, arról nem is beszélve, hogy ugyanazok a gyakorlatsorok már nem jelentenek kihívást egy idő után, márpedig a fejlődéshez folyamatos kihívás kell!

Félreértés ne essék: nem állítom, hogy nincsenek páran, akik ledobtak 20kg-t és otthoni edzéssel formába hozták magukat, mert de, csak a többség ennél kevesebb akarattal és kitartással bír külső motiváció hiányában.

És ami a TÉVHITEKET illeti: a konditeremben nem téged fognak bámulni és más hozzád hasonló ember is jár oda! Nem űrlényeké a konditerem, hanem olyan embereké, akik szeretnek mozogni, karban tartják a testüket! Amilyen TE is vagy/lenni akarsz mától!
Hogy járnak-e oda túlsúlyosak? hát persze! De pár hónap múlva már máshogy néznek ki És senki nem kötött beléjük, nem bámulta őket és nem nézte őket bénának…..sőt esetleg segítséget nyújtottak nekik vagy éppen elmesélték a saját sikertörténetüket, ami még nagyobb motivációként hatott :-))

NE FELEDD: a legnagyobb és az egyetlen FAL, ami megállíthat az, amit te építettél fel saját magadban az évek során előítéletekből, az ismeretlenből, képzelgésekből!

wall

És ami a legfontosabb: SOSEM LESZEL TÖKÉLETES, MERT ahogy fejlődsz, egyre magasabbak lesznek az igényeid, egyre jobb akarsz lenni, egyre nagyobbak lesznek az elvárásaid magaddal szemben :-). De így van ez jól, így kódolta az Isten az embert :-).

Hajrá: nyomás a természet, a konditerem, emberek között jó csak igazán edzeni….végül is az ember társas lény ! Ne gátold tovább saját magad!

Epres csokoládétorta, a büntetlen élvezet

A csokoládé, a csokoládé, óóó az a finom csokoládé! – szinte mindenki imádja, és lássuk be, miközben az ember a finom kockákat tördeli-majszolja, legkevésbé jut eszébe, hogy ez az élvezet akár káros is lehet…..főleg ami a fogyókúrát illeti :-). Na de melyik nőnek ne lenne ismerős az az érzés, amit jó pár kocka csoki leküldése után érez, és amit úgy hívnak “lelkiismeretfurdalás”. És persze ilyenkor jönnek a mindenféle fitt tanácsok, miszerint egy csokipudingban kevesebb a kalória, inkább azt együk, vagy fogyasszunk magas kakaótartalmú csokit stb.

A lényeg: szinte mindegy, hogy hogyan, de CSOKIT AKARUNK! 🙂

Érdemes szem előtt tartani, hogy a magas cukortartalom mellett egyéb adalékanyagokat is tartalmaz a bolti csokik nagy része, amik nem éppen egészségesek….elvégre a narancsbőrtől minden nő szabadulni akar, és, hát annak sem a cukor, sem az adalékok nem tesznek jót :-(.

Még javában dúlt az eperszezon (ami valahogy igen rövidre sikeredett idén…vagy csak mellettem szaladt el az idő?), amikor elcsíptem egy beszélgetést 2 hölgy között: éppen epervásárlás közben mondta az egyik, hogy ő bizony csak porcukorral eszi meg az epret, esetleg édes csokiba mártogatva, de önmagában sosem….az, hogy először felhúztam a szemöldököm és sűrűn ejnyebejnyéztem magamban, mit sem számít, hiszen kellően inspirált is ez a mondat.

Úgy jöttem haza a piacról, hogy elkészítem a legtisztább, legegészségesebb epres csokoládé tortát  🙂

Éééééés igen-igen jól sikerült :-), arról már nem is beszélve, hogy sok matatást, keverést, méricskélést, odafigyelést nem is igényel 🙂

torta2

Epres csokoládétorta (paleo)

Hozzávalók:

“Tészta”: 2 bögre (2x3dl) darált mandula, csipet só, 1 tojás, 2ek kókuszolaj

Az egészet aprítógépbe tesszük és addig aprítjuk a legmagasabb fokozaton, míg az egész összeáll egy labdává. Néha le kell kapargatni az aprító faláról. Ha megvan a “labda” tortaforma méretűre nyújtjuk és 170 fokra előmelegített sütőben 15 perc alatt elősütjük. Nem szabad túlsütni, mert visszakerül még a sütőbe. Csak nagyon halványan piruljon.

torta

Töltelék: 200g natúr/nyers kakaó, 2dl víz, 160g porrá őrölt eritritol (ha nem elég édes, lehet többet is tenni), 2ek kókuszolaj

A hozzávalókat egy tűzálló edényben összekeverjük, majd összeforraljuk, hogy krémes állagú legyen.

Az elősütött tészta közepébe öntjük a csokikrémünket és kb 25-30 percig sütjük 170 fokon.

A torát hagyjuk teljesen kihűlni, majd a tetejét körben félbe vágott eprekkel (vagy más gyümölccsel) díszítjük. Fogyasztás előtt tegyük a hűtőbe fél órára. Díszítsük menta levéllel vagy citromfűvel 🙂

torta4

Isteni finom, könnyű, egészséges, a fogyókúrába is beleillő csokoládés őrület 🙂

 

P.S. Kövess a Facebookon is a további ínycsiklandó receptekért, egészség- és mozgástippekért 🙂

 

 

 

Zöldségekkel és leveikkel az örök fiatalságért!

Az emberek évszázadok, sőt évezredek óta a nagy igazságot keresik: melyik az igazi vallás? Isten van mindenek felett, vagy inkább Buddha, esetleg Mohamed? A számok vagy inkább kártyák rejtik a jövőt? Modernebb időkben: Macintosh vagy Microsoft? iPhone vagy Samsung? Zöldség vagy hús?…Lehet, hogy bizonyos területeken ott a nagy igazság, de más területeken több igazság van, és egyik sem igazabb a másiknál. Valahogy így van ez az étkezésben is.

Elkezdtem gondolkodni, hogy van-e olyan élelmiszer, amivel nagyjából minden táplálkozási irányzat egyetért.

És van: a zöldségek. Mindenki azt mondja, hogy márpedig zöldséget enni KELL, sőt vannak olyan irányvonalak, melyek szinte szent grálként tekintenek ezekre az élelmiszerekre. De vajon mi a dörgés a zöldségekkel, vajon tényleg annyira ártalmatlanok és szuperegészségesek amilyennek tűnnek, vagy bebuktuk őket, mint Lancelot a Szent Grált?

A “nagy” öregek mondták mindig, hogy “fiam, ne feledd, kis mértékben gyógyszer, nagy mértékben méreg”. Na kissé/nagyon sarkítva, valahogy így van ez a zöldségekkel is.

A zöldségek rendkívül fontosak és nélkülözhetetlenek. Egyértelműen nekik kell betölteni a köret szerepét a rengeteg élelmiszeripari szemét helyett. De nem véletlen, hogy azt írtam “köret”, hiszen a zöldségek is megfelelő állati zsír és fehérje mellett tudják kifejteni áldásos hatásukat.

Az emberek valahogy mindig hajlamosak a ló túlsó oldalára esni, egyik végletből a másikba átcsapni. Valaki fogja magát és egyik pillanatról a másikra vegetáriánus lesz, vagy éppen őrült léböjt kúrába kezd, bőszen használja a zöldség és gyümölcsfacsarót, és issza ezeket a fruktóz leveket, mintha a mennyei mannát kapta volna készhez, ami garancia a hosszú-, vagy éppen az örök élethez. Igazából sosem merül fel a kérdés, hogy a szervezet hogyan éli meg ezeket a sokkhatásokat, és az sem, hogy ha valóban a zöldségek a szent grál, akkor miért kapta az emberi szervezet a húsevő dizájnt. Kicsit józan paraszti ésszel menő okfejtés tudom, de mégis igen vicces, hogy a húst, amit alapvetően amióta “jegyezzük” az emberi fejlődést eszünk, el akarjuk utasítani, károsnak akarjuk titulálni, míg a tejet, amit a felnőtt szervezet igen rosszul tolerál, mert nem tud megemészteni, mégis éltető csodaitalnak állítunk be.

Persze vannak olyan dolgok a háttérben, hogy környezetvédelem meg ott az állatkínzás ami igen csúnya dolog,…. mégis érdemes szem előtt tartani, hogy a paleo ezt nem csupán elítéli, de azzal, hogy a szabad tartásban, bio gazdaságokban nevelkedett állatok húsát tartja egyedül egészségesnek, ki is húzta a ezt a méregfogat. Mert szemben jó néhány táplálkozási irányzattal, paleo szempontból az egészség van mindenek előtt, és ugye a mindenféle modern élelmiszeripari technológia és találmány sokkal inkább szolgálja a kényelmet és lustaságot, mintsem az egészséget.

De ha már a hús ellen ilyen bőszen kampányolnak az állatvédők, akkor kérdem én, a növények mellett miért nem áll ki senki? Elvégre azok is élnek. Ja, hogy azokat nem kínozzák? És a GMO (génmódosítás) mégis mi? És a permetezés? És a műtrágya? Vajon a zöldségek nem üvöltenének hangosan ha tudnának, amikor műtrágyázott talajba ültetik őket és nem kapnak megfelelő tápanyagot…ezért aztán jól meg is kell permetezni őket?

Szóval érdemes lenne a teljes képet látni: a tápláléklánc csúcsa az ember, aki jól leigázta a természetet, amivel sokkal inkább szimbiózisban kellene élnie.

Nem véletlen, hogy régebben (és nem kell visszamenni az őskorig) az önfenntartás arról szólt, hogy a kertben termesztették a zöldségeket-gyümölcsöket, az udvarban voltak az állatok, amik füvet legeltek és természetes trágyát biztosítottak a talajnak. A természetes körforgás megvolt. Ezzel szemben ma ablak nélküli túlzsúfolt állattelepek és fóliák vannak egymástól jó távol, csoda hát, hogy semmi sem természetes?

Na de visszatérve a zöldségekre: néhány pont, amit érdemes tudni, és ezek tudatában cselekedni:

1. A túlzott zöldségfogyasztás megfelelő állati zsiradék hiányában kimeríti a szervezetet és számos olyan vitamintól és ásványi anyagtól fosztja meg, amire egy egészséges testnek szüksége van/lenne.

2. A savasodás-lúgosítás hiszti ha valóban létezne, mármint a szervezet valóban folyton egyik-másik irányba billenne ki, akkor bizonyára már nem élne az illető, akinek ilyen problémái vannak. A szervezet sokkal bonyolultabb annál, mintsem ilyen egyszerűen borulgatna egyik állapotból a másikba. (ez legalább akkora marhaság, mint a 20 perc futás után beindul a zsírégetés….ja, mert a szervezet stopperol :-))

3. A tisztító kúrák teljesen feleslegesek megfelelően tiszta és egészséges táplálkozás mellett. A szervezet ezt is megoldja.

4. A facsart zöldség- és gyümölcs levek a rostok hiányában szimpla, gyorsan felszívódó szénhidrát löttyökké válnak, amik kellően rossz hatással vannak a vércukorszintre.

5.  A B12 vitamin, kulcsfontosságú a központi idegrendszer működésében. KIZÁRÓLAG ÁLLATI eredetű élelmiszerekben található meg.

6. A vas számos növényben megtalálható. De ez a vas nem ugyanaz, ami a vörös húsokban is megtalálható. A növényekben nem-hem vas, a húsokban hem vas található. A nem-hem vas pusztán 3-5%-ban hasznosul a növényekben levő oxálsav miatt. Hem-vas társaságában (hús mellett) viszont 15%-ban hasznosul.

7. Az A vitamin a növényekben béta karotin formájában, az állati eredetű lelmiszerekben pedig retinol formájában van jelen. A béta karotin pusztán 1/6-a konvertálódik retinollá a szervezetben, szemben az “állati” retinollal, ami majdnem teljesen felszívódik. Retinol tartalmú ételek: tojás, vaj, húsok, húskészítmények, máj, vese, szív, halak.

8. A cink bevitelhez rendszeresen fogyasztanunk kellene kagylót, de a tojássárgája, a marhahús, a borjúmáj is tartalmaz cinket. Mellettük a tökmag és napraforgómag cinktartalma is említésre kerül, de ne feledkezzünk meg róla, hogy a magvakat a magas omega6 tartalom miatt csak mértékkel fogyasszuk.

9. A D vitamin szinte semmilyen élelmiszerben nem fordul elő, de kis mennyiségben szintén állati eredetű ételekben van jelen, úgy, mint a tojássárgája, tőkehalmáj, lazac.

10. A növényekben jelen lévő zsírban oldódó vitaminok nem szívódnak fel zsír hiányában, hiába falja az ember tonna szám a karfiolt vagy a répát.

11. A tárolás, sok száz kilométeren át való szállítás során a zöldségek, gyümölcsök vitamintartalmuk akár 70-80%-át is elvesztik.

12.  A zöldség túladagolás felborítja a szervezet kálium- és nátrium szintjét. A testnek mindkettőre szüksége van, de a zöldségeknek pusztán a kálium tartalma magas. A léböjt kúrák pont ezt a túladagolást segítik, hiszen lé formájában több kilónyi zöldséget fogyaszthat az ember naponta (arról nem is beszélve, hogy a fruktóz adagolás is roppant magassá válik ezáltal). Igen tudom, sokan mondják, hogy fantasztikusan érzik magukat egy-egy ilyen detox után, na de kérdem én, hogyan táplálkoztak előtte? 🙂

13. A zöldségek saját védekező mechanizmusa (lévén, hogy nem tudnak elmenekülni a támadók elől) szintén figyelemre méltó. Egy egészséges szervezetben a megfelelő bevitel nem ártalmas, a túlzott viszont lehet az, arról nem is beszélve, hogy betegség esetén igencsak figyelni kell a mennyiségekre. Ilyen védekező mechanizmusok például a goitrogének (kelkáposzta, karfiol, kelbimbó), amik egészséges szervezet esetén nem ártalmasak, de nagyobb mennyiségben pajzsmirigy megnagyobbodáshoz vezethetnek. Hőkezeléssel már javul a helyzet, de egyértelmű, hogy egy pajzsmirigy problémákkal küszködőnek extrán figyelni kell erre, nem pedig káposztaleves diétát tartani. Az IBS-ben szenvedők (irritábilis bélszindróma) kerülniük kell a FODMAP (Fermentable Oligo, Di- and Monosaccharides and Polyols) zöldségeket, melyek bélgázt, hasi puffadást és fájdalmakat okoznak. Ott vannak még a lektinek, amik miatt nem eszünk burgonyát, hüvelyeseket, és amik miatt a burgonyafélékkel (paradicsom, paprika, padlizsán) az autoimmun betegségben szenvedőknek figyelniük kell. Ezek a lektinek felelősek az elvékonyodó bélfalért, ami egy idő után áteresztővé válik (apró lyukak keletkeznek rajta), minek következtében az ürülékből visszaszivárognak baktériumok a szervezetünkbe, és autoimmun betegségeket váltanak ki.

14. Attól, hogy valaki rengeteg zöldséget fogyaszt, még nem feltétlenül egészséges is. És ha teljes mértékben eltekintünk a növényekben lévő antinutriensektől (védekező rendszerük), még mindig ott van az a rengeteg permetszer, amit meggondolatlanul és boldogan szórunk rájuk, hogy nagyobb, szebb, gazdagabb legyen a termés.

15. A kizárólag növényi táplálékokat fogyasztóknál rendszeres a fehérje-, vitamin- és ásványianyag hiány.

16. Ha a húsevők ellen nagy érv az állatkínzás, akkor ne feledkezzünk meg az “emberkínzásról” ami a zöldségültetvényeken igencsak jelen van, hiszen a gyermekek etikátlan dolgoztatása sem újdonság, arról nem is beszélve, hogy alulfizetettek és bár a túlóra alap, nincs megfizetve.

 

15 ok, hogy elgondolkodjunk és ne higgyük, hogy a zöldség maga a mennyei manna, a hús pedig az ördögtől való. Ez a cikk nem a zöldségek ellen szól, és a megoldás semmiképpen sem a bojkott. A cél pusztán annyi, hogy ha már savazunk valamit, akkor a másik oldallal is képben legyünk….és ami a legfontosabb: MEGÉRTSÜK VÉGRE, HOGY A KIEGYENSÚLYOZOTT TÁPLÁLKOZÁS NEM EGYOLDALÚ! Ugyanúgy szükségünk van zöldségekre és gyümölcsökre, ahogyan húsokra, zsírokra, halakra. A természet egy valódi csoda a maga nemében, amit kár lenne tönkretenni azért, mert valakik érdeke éppen azt szolgálja.

P. S. Kövess a Facebookon is, hogy képben légy az egészséggel!

Irodalom:

http://www.uoguelph.ca/foodsafetynetwork/natural-toxins-fruits-and-vegetables

http://wholehealthsource.blogspot.hu/2011/02/polyphenols-hormesis-and-disease-part-i.html

http://www.eat-real-food-paleodietitian.com/support-files/Paleo-FODMAP-food-list.pdf

http://ucce.ucdavis.edu/files/datastore/234-780.pdf

http://www.nutrition-and-you.com/jerusalem-artichoke.html

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!